Jernbanenyheter

Får enda en Bybane-kontrakt

Tirsdag signerte NCC enda en kontrakt med Bybanen Utbygging i Bergen. 

hegnar.no

Sjekk Mortens skisse for jernbane til Troms

Mulighetene for å få Nord-Norge på skinner, er større enn de har vært på 70 år. 

Fremover

Svensker vil drive Sørlandsbanen

Det svenske jernbaneselskapet SJ vil levere anbud om å drive Sørlandsbanen, etter at Stortinget har åpnet for konkurranse på norske skinner. 

E24

Sjarmoffensiv skal sikre raskere Intercity-utbygging

Jernbaneutbygging er et så viktig tema for NHO at de like gjerne leide en hel togvogn. Med seg på turen har de gjester fra politikk og næringsliv. 

Hamar Arbeiderblad

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik. 

groruddalen.no

Meningsløs konkurranseutsetting

De to siste årene er de beste i NSBs historie. Så skal selskapet rives opp og fordeles. 

Dagsavisen

Her blir det sykkelhotell til 1,7 millioner kroner

Om fjorten dager åpner det eksklusive hotellet ved Stjørdal stasjon. 

Adressa

SV vil ha flyskatt til lyntog

SV vil innføre en egen flyavgift mellom de største byene og øremerke pengene til en statlig etat som skal utrede, planlegge og bygge lyntogbaner i Norge. 

E24

200 mill. ut av vinduet til Bekkestua-trikk

Over 200 millioner kroner kostet det å bygge trikkeskinner til Bekkestua. Bare på strekningen Sandhølet bro til Jar stasjon gikk det med 60 millioner kroner. Investeringen kan vise seg å være bortkastet. 

Budstikka

NSB reddet turnerne med buss

Da toget ble så forsinket at turnerne fra Kongsvnger ikke ville rekke fram til Drammen tidsnok, slo NSB til og kjørte dem i buss - helt til hallen. 

Glåmdalen

Kan ikke begynne i Bærum

Bygging av Fornebubanen i Bærum er uaktuelt før Oslo har fått alle bane-planene på skinner. 

Budstikka

Vil ikke verne Barkald stasjon

Formannskapet anbefaler å sende kommunedelplan for kulturminner og kulturmiljøer i Alvdal og Tynset ut på høring – men var enstemmig i å ta gamle Barkald stasjon ut av planen. 

Alvdal midt i væla

Utsatte Ringeriksbanen selv

Regjeringen sier fagetatene ba om utsettelse av Ringeriksbanen. Det avviser jernbanebyråkratene. 

Bergens Tidende

Alle persontog er innstilt på Ofotbanen

Torsdag er samtlige av SJs persontog på Ofotbanen innstilt. 

Fremover

Lysmast dundret i bakken på travel stasjon

Midt i ettermiddagsrushet raste en stor lysmast rett i bakken på Sandvika stasjon. 

Budstikka

Nå ruller hydrogentoget på tyske skinner

Toget er ideelt for Norge. 

Teknisk Ukeblad

Norges mest forsinkede bane er fortsatt ikke på skinner

Oslo er en sinke når det kommer til T-banebygging. 

Aftenposten

Fylkesrådmannen er skeptisk til Avtjerna

Fylkesrådmannen mener at Avtjerna uansett ikke vil øke kollektivandelen, og ber Bærum heller bygge i Sandvika, på Lysaker og Bekkestua. 

Budstikka

Ny vei gir banesår

Ny veiutbygging kan torpedere regjeringens planer om mer gods over på jernbane. 

Dagsavisen

Bane NOR sliter med informasjonssystemet i Trøndelag

Bane NOR meldte sent tirsdag ettermiddag at det var registrert feil på det skjermbaserte informasjonssystemet i Trøndelag. 

Trønder-Avisa

Grønt lys for økt avvirkning

Effektiv transport er avgjørende for å drive et lønnsomt skogbruk. 

Bondebladet

Mykje buss for tog framover

Fram til søndag 2. april skal det gjerast mykje arbeid på toglina mellom Bergen og Voss. Det får konsekvensar for togpassasjerane. 

Vaksdalposten

Aner ikke hvorfor togene rister, setter ned farten gjennom Holmestrandsporten

Milliardprosjektet Holmestrandsporten gir NSB fartstrøbbel, togene må senke hastigheten. NSB anslår at det forsinker togene med to minutter.

Jarlsberg Avis

De jobber om natten for å holde hjulene i gang på dagen

Det er natt. 3–400 mennesker hviler ikke, de jobber for at T-banen skal kunne frakte 300.000 passasjerer trygt frem enda en dag. 

Aftenposten

Banen som kan få stor påvirkning på Oslo vest

Fornebubanen er den største kollektivutbyggingen på mange, mange år. Hva vil den ha å si for deg i ditt nærmiljø? 

Akersposten

Slik så T-banen i Oslo ut etter Kollen-festen

- Det er ikke veldig godt å se den videoen. Det plager oss, sier Sporveien. 

Dagbladet

Slutt med sleivsparka, Solvik-Olsen

Det har falt mange tungt for brystet at ny veg og bane mellom Voss og Arna tidlegast kan stå ferdig om 17 år. 

Bergens Tidende

Flytoget har fått ny direktør

– Unødvendig luksus må bort, sier han. 

Aftenposten

Kolonien Nord-Norge og stambanen

Kanskje får vi en bane, bygd og drevet av kinesere, og hvorfor ikke? De blir rikere, men Nord-Norge vil overleve. 

Troms Folkeblad

Slik kan ny bru bli over Åkersvika

For å komme over ny jernbane i østlig trasé, må Stangevegen heves på en ny bru. Disse illustrasjonene fra Bane Nor viser hvordan de mener brua kan bli seende ut. 

Hamar Arbeiderblad

Mossinger har overtatt Sonsveien stasjon

Skulle ta toget i går fra Sonsveien stasjon. 

Moss Avis

Ta toget til Vossevangen

Sist fredag tok eg toget til Voss, for første gong på nokre år. 

Vestnytt

– Tønsberg må bestemme seg

Ordførerne i fire kommuner frykter at Intercity-utbyggingen blir forsinket fordi Tønsberg og Nøtterøy bruker for lang tid på å bestemme seg om ny jernbanetrasé.

NRK Vestfold

Jeg føler meg ikke velkommen på toget

Roy Staven kommer seg ikke ombord på Trønderbanens tog med sin elektriske rullestol. Han blir derfor bedt om å benytte regiontoget – som har kun tre avganger i døgnet. 

NRK Trøndelag

Oppsplitting og fragmentering av jernbanen

Etter en nesten 45 år lang fartstid i jernbanen (NSB/Jernbaneverket/Bane NOR) er det med en viss bekymring jeg ser på hva som er i ferd med å skje med min gamle arbeidsplass. 

Sarpsborg Arbeiderblad

Kaos på t-banen før femmila

Dagbladets reporter forteller om mange forbannede folk på Majorstuen stasjon en time før femmilsstarten i Kollen. 

Dagbladet

Sporveisarbeiderne: Ruter stikker kjepper i trikkehjulene

Våre krav til Ruter er klare. Slutt å legge ned holdeplasser, og ta de heller i bruk! skriver dagens gjesteblogger Sebastian Döring, i Oslo Sporveiers Arbeiderforening

Ivar Johansens blogg